Mottó

2012. április 25., szerda

Csipkebogyó szappan

Kezdő háziasszony koromban az első lekvárjaim egyike a csipkebogyólekvár volt, a feketeribizli és a szamóca lekvár mellett máig az egyik kedvencem. Ha valaki akkor azt mondja, hogy "fogsz te még hecsedliből szappant is főzni", hát érdekesen néztem volna rá :) Ugyan a főzés során a csipkebogyóban található C-vitamin jó része elbomlik, de sok más értékes anyag, például a karotinoidok, a vas, magnézium, foszfor, flavonoidok megmaradnak benne.
A csipkebogyó népies elnevezései: bicskafa, csipkebokor, ebcsipke, gyepűrózsa, kutyarózsa, bogyóra emlékeztető termését pedig  csipkének, hecsedlinek, bicskének, csitkenyének is nevezik. Cserjésekben, erdők szélén, mezsgyék, utak szélén gyakori, ritkábban erdőkben és száraz tölgyesekben, elhagyott szőlőkben és gyümölcsösökben is előfordul. A csipkebogyó gyűjtése rendszerint augusztus vége felé kezdődhet, amikor már sok bokron egyöntetűen világospiros bogyó található. A bogyók ilyenkor még félérettek, de ekkor tartalmazzák a legtöbb C-vitamint. 
 A natúr kozmetikák a csipkebogyó magolaját bőrtápláló és bőrregeneráló hatása miatt a száraz, érzékeny és öregedő bőrre készült krémeken és pakolásokon kívül a heges és pigmentfoltos bőr kezelésére készített olajkeverékekben is alkalmazzák.

A finom, gyorsan felszívódó magolajat általában más olajokkal, például mandulaolajjal vagy jojobaolajjal keverik. Az magolaj a benne lévő karotinoid mennyiségétől függően világos sárga vagy aranysárga színű. A gyümölcs húsából nyert olaj a magasabb karotinoid-tartalomtól és vastartalom rozsdásvörös színű. Az olaj C-vitamint nem, viszont transzretinolsavat tartalmaz, amely az A-vitamin előanyaga. Az A-vitamin közismert antioxidáns, egyben a bőr regenerálódását, hámosodását segítő vitamin. A P-vitamin vagy rutin a bioflavonoidok közé tartozó anyag, amely a C vitamin kísérőjeként fordul elő, megvédve a C-vitamint az oxidációtól és elősegítve a felszívódását. A bioflavonoid, ill. flavonoid kifejezés hasonló felépítésű antioxidánsok sokaságát takarja. A flavonoidokat 1936-ban a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert professzor fedezte fel. A csipkebogyóban is megtalálható P-vitamin antioxidáns folyamatok kofaktora, öregedésgátló; érfalvédő hatása révén csökkenti a hajszálerek törékenységét. A csipkebogyót, illetve kivonatait tartalmazó készítmények az érzékeny, rozáceás vagy arra hajlamos bőr kezelésének hatásos szerei.

Természetesen a csipkeszappan is készítésekor is ért meglepetés.  A  kecsketejen kívül folyadékként jó erős csipketeát tettem a szappanba, valamint szárított csipkebogyó-őrleményt. Ez utóbbi miatt most izgulok is kicsit, mert utóbb tudtam meg, hogy a csipkebogyóra sajnos sokan allergiásak... de ha én nem, akkor senki.. :) Az olajokat érzékeny bőrhöz válogattam össze, és színezőként rózsaszín agyagot is tettem hozzá, mint kiderült utóbb (és itt jött a meglepetés), a színt illetően valószínűleg feleslegesen, mert a csipkebogyó  főzete barnás, majd az  - eredetileg narancsos-barnás színű - őrlemény gyönyörű mélybordó színt adott a szappannak.

Szappanom összetevői:
szappanosított olívaolaj, pálmaolaj, kókuszvaj, ricinusolaj, kakaóvaj, shea vaj, ligetszépeolaj, csipkebogyó-főzet, kecsketej, csipkebogyó őrlemény, rózsaszín agyag ; geránium, rózsafa és grape-fruit illóolaj.

7 megjegyzés:

  1. Ildikó ez gyönyörű!
    Élmény minden bejegyzésed!!! :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szépen köszönöm, Margoo!! Olyan jó ilyet olvasni :)

    VálaszTörlés
  3. És mi lett a történet vége? Irritált bárkit is a csipkebogyó, vagy sem? A színe gyönyörű!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Először magamon, magunkon teszteltem, és mivel senkinél nem okozott semmiféle panaszt, sőt, nagyon kellemes volt vele a tisztálkodás, mertem belőle ajándékba is adni :) Csupa jó visszajelzést kaptam!

      Törlés
  4. És a csipkebogyót hogyan őrölted le? Kimagoztad vagy sem előtte? Egy ismerős magozott és azt mondta, hogy irtóra összeszúrkálta a bőrét. Én nem magoztam, csak úgy beletettem a kávédarálóba, alaposan ledaráltam és úgy szórtam bele. Még nem érett meg, úgyhogy most izgulok, hogy vajon szúrós szappant csináltam-e vagy sem...?

    VálaszTörlés
  5. Szia! Szeretnèm nagyon tudni, hogy a szappan szúr-e? A csipke nagyon szúrós. Szappanban? Ès a tetejèn egèszben lèvő termès?? Szúr? Köszönöm a választ.

    VálaszTörlés
  6. Az enyém nem szúrt, mondjuk most már eleve darált csipkebogyót szoktam bele tenni. Egészet pedig nem

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...