Mottó

2013. szeptember 29., vasárnap

Vadgesztenye szappan és mosógél

Tegnap nagyon szép idő volt, igazi langymeleg, föld- és levélszagú, még csak foltokban sárguló  kora ősz. Kerültünk jókorát a környéken, a város széli kis horgásztónál kezdtünk, majd bejártuk az Erzsébet-park nagy részét. Gyűjtöttünk gesztenyét is, dísznek, szappanhoz és mosógélnek valót.
Hogy "mosódiót" nem csak venni lehet, hanem szedni is, már tudom egy ideje, de a kipróbálásáig csak most jutottam el. A gesztenye nagyjából annyit tud, mint a mosódió, szaponin tartalmuk körülbelül megegyezik.  Csodát nem lehet várni tőle, a fehér blúzaimat nem ebben fogom áztatni, de a színes, közepesen szennyezett ruhákat amíg lesz gesztenyém, ezzel mosom majd. A vadgesztenyés mosógél receptje:

10 szem gesztenyét  negyedekbe vágtam, megtisztítottam a külső, barna héjától, nagylyukú reszelőn lereszeltem és felfőztem úgy másfél liter vízzel, majd forraltam bő negyed órát. Amikor már nem volt forró, egy kiürült műanyag flakonba szűrtem át, és két evőkanál mosószódával jól összeráztam. Kissé habzó, sárgás, híg, gélszerű anyagot kaptam, egy kevés teafa és levendula illóval tartósítottam-illatosítottam.

A vadgesztenye természetesen nem csak mosáshoz alkalmas, hanem régen ismert gyógynövényünk is. Nem csak termését, hanem a fiatal ágak kérgét, a leveleket és a virágzatot is hasznosítja a gyógynövény-ipar. A gesztenye magjából és leveléből készült kenőcsök érfalerősítő és keringést fokozó, gyulladáscsökkentő  hatásúak, ödémás duzzanatok, fekélyek, visszérgyulladás kezelésére használják. A kozmetikai ipar a vadgesztenyét kondícionálóként és a bőrt tonizáló, feszesítő szereként alkalmazza. A levelek főzetét és tinktúráját  ízületi bántalmak enyhítésére, külsőleg fekélyek és bőrbetegségek kezelésére, aranyér ellen pedig ülőfürdőként is használják.




A gesztenyés szappanba nem csak a magból készült főzet, hanem főtt gesztenyemag-pép is  került. Lenmagliszttel, mézzel, fahéjőrleménnyel és valódi füstös illatú, nigériai shea vajjal, valamint hidegen sajtolt napraforgó olajjal dúsítottam. Az illatát virágosra terveztem, édes-keletiesre.

Szappanom összetevői: 
szappanosított olívaolaj, pálmaolaj, kókuszolaj, ricinusolaj, házi méhviasz, hidegen sajtolt napraforgó olaj, shea vaj, kakaóvaj, extra szűz olívaolaj, lenmagliszt, főtt vadgesztenyepép, vadgesztenye főzet (levél és mag), házi méz, fahéjőrlemény, ylang-ylang, jázmin, geránium és rózsafa illóolaj.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...